ספרים גנים > רוח הצפון והשמש

רוח הצפון והשמש

כתב ואייר: בריאן וילדסמית'

מהי הדרך להשפיע על אחרים? עיבוד חדש ומאויר להפליא של אחת מאגדות לה פונטיין המוכרת על המאבק בין השמש לרוח. סיפור שממחיש כיצד נוכל להשיג את רצוננו במאור פנים, בדרכי נועם ובחום.

פעילות בגן ובכיתה

יש פתגם ערבי מסורתי, "במתינות תשיג את מבוקשך", הקשור לסיפור עתיק. זאת אמרה שיש בה מסר למבוגרים וילדים באותה מידה.

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

להתייחס יפה לזולת ולברואים בטבע הינו ערך מוסרי שאותו רוכש הילד מן הסביבה שבה הוא גדל. הוא לומד אותו מהתנהגות המבוגרים סביבו מגיל צעיר, בבית וגם בגן ובבית הספר. ישנם מצבים יומיומיים רבים הקורים בגן שאותם יכולה המחנכת לנצל כדי להטמיע את הערך הזה בלב הילדים וכדי להעניק להם מיומנויות תקשורת חיוביות עם הזולת, ללא אלימות ותוך מתן אפשרות לדו-שיח וקשר מכבד.

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • בקריאה הראשונה תוכלי לעצור לקראת סוף הטקסט בעמוד 8 ("אבל שכל אחת מאתנו תנסה לבצע את זה. בבקשה, נסי את ראשונה"). עודדי את הילדים להעריך מה יכול לקרות כשכל אחת מהשתיים תנסה.
  • הטקסט ניתן בקלות להמחזה. תוכלי להציע לילדים להציג את הסיפור בכך שתעשירי את פינת משחק הדמיון החברתי בחפצים הקשורים לסיפור, כדוגמת גלימה, כתרים בצורת שמש ורוח, מאוורר חשמלי, מקל בצורת ראש סוס, ועוד.
  • תוכלי להזכיר לילדים מצבים שמתרחשים בגן או בבית (למשל: כאשר ילד רוצה לרכב על אופניים בחצר, בזמן שילד אחר רוצה לרכב על אותם אופניים; או כאשר ילדה רוצה לשבת ליד אביה בבית ואח שלה מקדים אותה...). כיצד יתנהגו הילדים במצבים כאלה אילו היו "שמש" או "רוח"? תוכלי לעודד את הילדים לדבר על מצבים שבהם הם התנהגו בעדינות כמו השמש, וכך השיגו את מבוקשם.
  • בקשי מן הילדים להתבונן באיורים ולתאר את התופעות של יום סגריר ויום חם. תוכלי לחלק להם חתיכות קרטון שבאמצע מצויר קו. בקשי מהם לתאר בפלסטלינה או בציור כיצד נראים יום סוער ויום חם. אפשר לתלות את עבודות הילדים על הקיר, ולתת להם לנחש איזה ציור מתאר איזה יום.
  • הסיפור הזה שייך לסוגה הספרותית הקרויה משל. דוגמאות ידועות של הסוגה הזאת הם סיפורי כלילה ודמנה, סיפורי לאפונטן ומשלי איסופוס היווני. ב"ספריית עששית" הוצאנו לאור מספר ספרים השייכים לסוגה הזאת, למשל: מי קורא תיגר על הארנב?, מלך הג'ונגל, דודה זרכשאת מוכרת כובעים, מי מצלצל בפעמון?, העכבר ושלושת חבריו. תוכלי לחזור על כמה מן הסיפורים הללו עם הילדים ולשוחח עמם על משלים.
  • תוכלי להכין משחק תנועה בשם "השמש ורוח הצפון". כאשר שומעים הילדים את המילים "רוח הצפון", עליהם להסתובב בחדר תוך כדי חיקוי רוח הצפון, וכאשר הם שומעים את המילה "שמש", עליהם להלך בעדינות, כמו חום השמש. תוכלי להיעזר במוסיקה מתאימה ובחפצים כמו כובע צמר וצעיף, או כובע שמש ומשקפי שמש, וכו'.
  • הזמיני את הילדים להתבונן באיורים. מה מראה לנו שהסיפור קרה בעבר הרחוק? האם העיר המצוירת בסיפור דומה לערים אחרות אותן אנו מכירים (למשל יפו, עכו וירושלים המוקפות חומה)?
  • כיצד נוכל למדוד את מהירות הרוח? זאת הזדמנות לתת לילדים ולהוריהם ליהנות מסדנה לבניית "גלגל אוויר/פרופלור מנייר" שאתו ירוצו הילדים בשטח פתוח. תוכלי למצוא הנחיות כיצד לבנות אותם בסרט הזה.
  • קריאה מהנה!

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח