ספרים גנים > ציור ביש מזל

ציור ביש מזל

מאת: ג'וואנה טיידל | איירה: אמה אדבג

נענע מנסה לעשות ציור מושלם כמו אחיה הגדול, אבל הניסיונות שלה לא צולחים. סיפור מצחיק על הצורך של הקטנים לחכות את האחים הגדולים, ועל הרגשות הנלווים של כעס, קנאה, שמחה ותמיכה.

פעילות בגן ובכיתה

מחנכת יקרה, אנו שמחות להציע לך מבחר של פעילויות מהנות בגן, סביב הספר "ציור ביש מזל". לקריאה, לחצי כאן!

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

כמו נענע, הילדים מתנסים לעתים בחוויות, שבהן הם חשים אכזבה על כי הם אינם מסוגלים לבצע פעילות כמו שהיו רוצים. התנסויות אלה הן טבעיות בתהליך התפתחותם של ילדים, ואף חיוניות לרכישת מיומנויות נפשיות, חברתיות, שכליות ומוטוריות שיאפשרו להם להתמודד עם קשיים וכישלון.

תפקיד חשוב שלנו כמחנכות הוא  לתת הזדמנויות, חומרים ואקלים תומך לילדים בסביבה החינוכית, שיאפשרו להם לבחון את יכולותיהם, להתמודד ולהצליח, כדי לחזק את הביטחון העצמי שלהם; כאשר הסביבה תונכת ומעודדת, גם אם הם מתקשים או נכשלים לעיתים, הם ינסו מחדש, וכך ירכשו מיומנויות ויכולות חדשות. קו דק מפריד בין כישלון שיגרום לילד לחזור על הפעולה ולנסות חלופות שונות, לבין כישלון שיערער את ביטחונו העצמי וירתיע אותו מלנסות שוב.

ההבדל בין שני סוגי התחושה נעוץ לעתים קרובות בתמיכה שהילד מקבל מאחרים. הכוונה איננה שמישהו אחר יבצע את הפעולה במקום הילד עצמו, אלא  - לתת תמיכה וחיזוק שידגישו את יכולותיו ואת הישגיו, ממש כפי שעשה אחיה של נענע, גם אם מדובר ביחסים הרוויים בקטטות בין אחים, כמקובל בכל משפחה.

פעילות מהנה!

 

 

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • במפגש הראשון עם הספר, התעכבי עם הילדים על הכריכה, ושוחחי עמם על הביטוי "ביש-מזל". מה הוא אומר להם? האם הם שמעו ביטוי זה במשפחה או בסביבתם החברתית? (יום ביש מזל, אדם ביש מזל). בקשי מהם להתבונן באיור הכריכה: מי יכולות להיות שתי הדמויות האלה? מה הן עושות? האם יש הבדל בין הדף של הבת והדף של הבן? מהי הסיבה להבדל, לדעתם?
  • בקריאה הראשונה תוכלי לעצור בעמוד 19 ולבקש מהילדים לשער מה קרה, אחרי שהדף של נענע נרטב במים.
  • שוחחי עם הילדים על תחושותיה של נענע במצבים שונים במהלך הסיפור: כאשר היא איננה יודעת מה לצייר, כאשר היא רואה את הציורים היפים של אחיה, כאשר היא מסתובבת בבית כדי למצוא רעיונות, ללא הועיל, וכאשר היא מקשקשת ללא מטרה על הדף. שיחה כזאת יכולה לסייע לילדים להבין את רגשותיו של ילד כאשר הוא ניצב בפני קושי, דבר שהוא חשוב כדי לאפשר את ההתמודדות עם הקושי.
  • תוכלי ליזום פעילות שבה כל ילד ינסה לצייר בשיטות שונות, למשל ציור על דפים קטנים, ציור באמצעות חומרים אחרים במקום עפרונות וצבעים (אדמה או תבלינים מעורבבים במים), ציור על חומרים אחרים במקום על נייר, למשל עץ, עלים וכו'. כדאי לשוחח עם הילדים על ההתנסויות הללו, תוך הבלטת הקשיים וההצלחות שלהם, ההנאה שהם הפיקו מן הפעילות, והידע והמיומנויות שרכשו.
  • היחסים בין אחים מבוגרים ואחים קטנים במשפחה הם מורכבים, ומעורבים בהם רגשות שונים ומנוגדים. שוחחי עם הילדים על מה שהם אוהבים לעשות עם האחים היותר מבוגרים/צעירים, ומה מפריע להם בהתנהגות של האחים.
  • ילדים בדרך כלל נמשכים אל החדרים של אחיהם המבוגרים/הצעירים או לחדר של ההורים. שוחחי עם הילדים על מה שהם אוהבים בחדר שלהם, ומה הם אוהבים בחדרים של בני משפחה אחרים.
  • אפשר להזמין את את ההורים והילדים לסדנה אומנותית מהנה ליצירה שיתופית בנייר, כולל חיתוך וקיפול בצורות שונות. תוכלי למצוא עשרות הצעות באינטרנט, למשל באתר הבא: https://flintobox.com/blog/do-it-yourself/paper-crafts-kids

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח