ספרים גנים > נפנוף

נפנוף

מאת: אורה איל / תרגום: מונא סרוג'י / מו"ל: הקיבוץ המאוחד

נפנוף הוא שם שילדה נותנת לכסא שהיא הופכת לכלב דמיוני. מי יודע מה יהיה הדבר הבא שהיא תהפוך אותו. סיפור על כוחו של הדמיון שפורסם במקור בעברית כ"אמבו" על ידי הסופרת והמאיירת הנודעת אורה אייל.

פעילות בגן ובכיתה

ילדים בגילאי שלוש וארבע ממציאים לעצמם חברים דמיוניים, עמם הם משוחחים ומשחקים כשאף אחד איננו רואה. החברים האלה מיוצגים על ידי בובה או חפץ אחר, שהילד לוקח עמו לכל מקום, ...

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה

ילדים בגילאי שלוש וארבע ממציאים לעצמם חברים דמיוניים, עמם הם משוחחים ומשחקים כשאף אחד איננו רואה. החברים האלה מיוצגים על ידי בובה או חפץ אחר, שהילד לוקח עמו לכל מקום, ולעתים אף איננו יכול להירדם בלעדיו. החבר/ה הזה/הזאת עוזרים לילד לתת ביטוי לרגשותיו, במיוחד בעיתות "משבר", למשל כאשר עליו להיפרד מההורים בבוקר כשהוא הולך לגן או בעת המעבר מעירות לשינה. בדאגתו ל"חבר" הילד משחזר ומציג את האופן שבו ההורים דואגים לו, ומפנים דרכי התנהגות שאותן הוא חווה בחיי המשפחה ובגן.

ברצוננו לשתפך במספר הצעות לפעילויות עם הילדים הקשורות לספר.

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • • נתייחס לכותרת הספר, "נַפְנוּף". נשאל את הילדים מה לדעתם יכולה להיות משמעות השם. נעודד אותם להזכיר מילים בעלות משקל זהה המוכרות להם מסיפורי ילדים או המשמשות בדיבור במשפחה, כגון "כשכוש", ו"פרפור". נשוחח על שמות חיבה שההורים נותנים לכל ילד.
  • • נבקש מכל ילד שירצה בכך, להביא עמו מהבית לגן בובה או חפץ אחר שאותו הוא אוהב ולוקח אתו, ויציג אותם לחבריו.
  • • למא מביעה את אהבתה לכלב שלה בדרכים רבות. היא מאכילה אותו גלידה, משחקת אתו, ולוקחת אותו לטייל. נשוחח עם הילדים על איך הם אוהבים שההורים יפנקו אותם.
  • • למא דואגת לנפנוף באמצעות סדרת פעילויות, מהבוקר עד בערב, בדומה מאוד לפעילות של ילד בגן במשך היום (משחק, אכילת גלידה, שנת צהריים, טיול, הכנה לישון). יחד עם הילדים נזכיר את הפעילויות הללו לפי הסדר הנזכר בספר ואחר כך נשוחח על מה אנחנו עושים מהבוקר עד הערב. מושג הזמן המוחלט עדיין איננו מובן לילדים בגיל הזה ושיחה על רצף הפעילויות שהם עושים במהלך היום יכול לסייע בהבנת מושג הזמן.
  • • בטקסט יש שימוש מרובה בצורת הציווי לזכר יחיד ובפעלים בגוף הזוגי בעבר. נעודד את הילדים להוסיף עוד פעלים בציווי, שבאמצעותם תבקש למא מנפנוף לבצע פעולות נוספות (למשל: הבא את הכדור, וכו'). נסביר לילדים את צורת הזוגי ונעודדם לציין עוד דברים שלמא ונפנוף עשו ביחד, תוך שימוש בצורת הזוגי בפועל.
  • • ילדים אוהבים לגדל חיות בית ונקשרים אליהן רגשית. נעודד את הילדים לשוחח עליהן ועל אופן הטיפול בהן. אפשר לבקש מהם להביא תצלומים של חיות בית אותן הם מגדלים או אוהבים, ונשים אותם באלבום תמונות שייקרא "חיות שאנו אוהבים" ויישמר בספריית הגן. אולי יסכים אחד הילדים להביא לגן את חיית המחמד שלו כדי שחבריו יכירו אותה.
  • • הסיפור מסתיים במשפט: "יש לה סוס, או אולי ג'ירפה". נעודד את הילדים להוסיף שמות של עוד חיות או חפצים.
  • • נעשיר את פינת משחק הדמיון בסוגים שונים של בובות (בגדלים, צבעים ובגדים שונים) כך שכל ילד יוכל למצוא את הבובה שתמצא חן בעיניו.

المربية العزيزة،

في سنّ الثالثة والرّابعة يبتكر العديد من الأطفال "أصدقاء وهميّين" قد يحادثونهم ويلعبون معهم دون أن يراهم أحد، وقد يتجسّد هؤلاء الأصدقاء في دمية أو غرض يصطحبه الطفل معه إلى كلّ مكان، وأحيانًا لا يستطيع النّوم بدونه. يساعد هذا الصّديق الطفل في التنفيس عن مشاعره، خاصة في وقت "الأزمات"، مثل الانفصال عن الأهل عند القدوم صباحًا إلى الرّوضة، أو الانتقال من حالة اليقظة إلى حالة النّوم. ومن خلال العناية بهذا "الصّديق" يسترجع الطّفل ويمثّل نمط رعاية والديه به، ويذوّت سلوكيّاتٍ يختبرها في حياته العائلية وفي الرّوضة.

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח