ספרים גנים > ארנבוּת

ארנבוּת

כתב ואייר: ג'ו אמפסון / תרגום מאנגלית: איאד מדאח

ארנב נהנה לעשות דברים ארנביים, אבל הוא גם אוהב דברים לא-ארנביים! כאשר הארנב נעלם פתאום, חבריו עצובים. אבל כפי שמתברר, הארנב הותיר אחריו כמה מתנות מיוחדות מאוד עבורם, כדי לעזור להם לגלות כישרונות בלתי-ארנביים משלהם. הספר חוגג את האינדיווידואליות, מעודד יצירתיות, ומציג לילדים ברגישות כיצד להתמודד עם אובדן מכל סוג שהוא.

פעילות בגן ובכיתה

האובדן הוא חלק טבעי ובלתי נפרד של חיינו. אנו מאבדים אנשים קרובים אלינו ולומדים כיצד להתמודד עם האובדן. זוהי חוויה שילדים חווים, במשפחה הקרובה או בחברה הסובבת.

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

האובדן הוא חלק טבעי ובלתי נפרד של חיינו. אנו מאבדים אנשים קרובים אלינו ולומדים כיצד להתמודד עם האובדן. זוהי חוויה שילדים חווים, במשפחה הקרובה או בחברה הסובבת. האובדן לא בהכרח נגרם על ידי מוות, אלא יכול להיות גם תוצאה של נסיעה לארץ רחוקה. פרידה אף היא סוג של אובדן. הפרידה ואובדן בחיי הילד איננו רק מבני אדם, אלא למשל מחיית מחמד שהילד אהב ונקשר אליה.
חשוב מאוד להעניק לילדים תמיכה כדי לאפשר להם להביע לעיתים רגשות של צער וכעס, ולסייע להם בהתמודדות עם משברים רגשיים בצורה חיובית ובריאה.

ברצוננו לחלוק עמך כמה רעיונות לשיחה ופעילות הילדים בגן בזיקה לספר.

קריאה ופעילות מהנות!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • • שם הספר איננו רגיל ולא יהיה ברור לילדים. לפני הקריאה הראשונה נשאל אותם מה לדעתם יכולה להיות המשמעות של המילה "ארנבוּת ".
  • • ארנבי נעלם פתאום. שוחחי עם הילדים על סיבות אפשריות להיעלמותו. כיצד חשו ידידיו הארנבים? מה אנחנו לומדים מהציורים בסיפור על העצב של הארנבים?
  • • בקבוצות קטנות עודדי את הילדים לשוחח על אדם או יצור יקר שאיבדו או שנעלם להם. מה הם חשו? איזה זיכרון נעים נשאר להם ממנו? אולי ירצו חלק מהילדים להביא תמונה או חפץ הקשור עם אותו אדם ולשוחח עליו עם הילדים האחרים. חשוב לקיים פעילות זו ברגישות רבה, שכן היא עשויה לסייע לחלק מן הילדים לשחרר רגשות ולקבל תמיכה ממך ומהאחרים, אך עלולה גם לעורר אצל ילדים אחרים רגשות קשים ועמוקים הקשורים באובדן. את מכירה היטב את קבוצת הילדים שלך, ולכן תוכלי את להחליט אם הפעילות הזאת מתאימה לגן שלך.
  • • הספר מעניק הזדמנות לפעילות מוסיקלית מהנה תוך שימוש בכלי נגינה שונים. אחד הילדים יכול להתחיל בהשמעת צלילים מכלי אחד כדי לסמל את הפעילות השגרתית של ארנב: כיצד יכול הקצב להצביע על קפיצה, או גלגול שפמו? אחר כך ילדים אחרים יצטרפו עם כלים אחרים הנזכרים בסיפור כדי לעורר אווירה של שמחה ותנועה ביער. איזה כלי מעורר את רגש העצב שאותו חשים הארנבים עקב אובדן חברם?
  • • אפשר לשלב את הפעילות המוסיקלית עם הילדים בפעילות דרמה תנועתית, תוך שימוש בפיסות בד צבעוניות שייצגו את כתמי הצבע שהארנבים מפזרים ביער ובמחילה של ארנבי.
  • • ארנבי מסייע לחבריו "לגלות" את כישרונותיהם ואת כוחותיהם. שוחחי עם הילדים בקבוצות קטנות אודות פעילויות שהם אוהבים ונהנים מהם.
  • • תוכלי לארגן יום "תחביבים משפחתיים", בהם תזמיני את ההורים ואת ילדם לשתף את האחרים בתחביב שכל בני המשפחה אוהבים (הרכבת פאזלים, איסוף בולים, נגינה, וכו'). • המחברת/מאיירת משתמשת בטכניקה של נשיפה על כתמי צבע כדי ליצור את הציורים. הילדים ייהנו לראות את הצורות השונות הנוצרות על נייר כתוצאה מנשיפה דרך קשית על כתמי צבע.
  • • תוכלי לארגן יום "תחביבים משפחתיים", בהם תזמיני את ההורים ואת ילדם לשתף את האחרים בתחביב שכל בני המשפחה אוהבים (הרכבת פאזלים, איסוף בולים, נגינה, וכו').
  • • המחברת/מאיירת משתמשת בטכניקה של נשיפה על כתמי צבע כדי ליצור את הציורים. הילדים ייהנו לראות את הצורות השונות הנוצרות על נייר כתוצאה מנשיפה דרך קשית על כתמי צבע.

المربية العزيزة،

الفقدان جزءٌ حتميّ وطبيعيّ من حياتنا، فنحن نفقد أشخاصًا أعزّاء يغيبون عنّا، ونتعلّم كيف نتعامل مع هذا الغياب. هذه خبرة عاطفيّة يمرّ بها جميع الأطفال، سواء في عائلاتهم القريبة أو في مجتمعهم المحلّي. والفقدان لا ينحصر في الموت بل إنّ سفر الأحبّة إلى بلاد بعيدة، أو الانفصال عنهم هو نوعٌ من الفقدان أيضًا. كذلك فإنّ الفقدان في حياة الطّفل لا ينحصر في الأشخاص، وإنّما يتعدّاهم إلى فقدان حيوان أليف يعتني به الطّفل ويحبّه ويتعلّق به.

 إنّ التّعامل المباشر والدّاعم للطّفل على نحوٍ يتيح له التّعبير عن مشاعر الحزن والغضب أحيانًا، مهمّ جدًا من أجل أن يتجاوز الطّفل هذه المرحلة بأقلّ ما يمكن من أذًىً عاطفيّ، وأن يطوّر قدراته النفسيّة في مواجهة أزماتٍ عاطفيّة على نحوٍ إيجابيّ وصحّي.

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח