ספרים גנים > שכחתי את הכנפיים שלי בבית

שכחתי את הכנפיים שלי בבית

מאת: רניה דאהר / איורים: סשה חדד / הוצאה לאור: ספרי כדיתא

הילדה הקטנה מנסה לעוף, אבל מגלה שהיא השאירה את "כנפיה" בבית, ולכן היא יוצאת לחפש כנפיים חדשים בעזרת אביה. סיפור המעודד ילדים להתבונן לתוך עצמם כדי לעזור להם להתאים את עצמם במקומות חדשים.

פעילות בגן ובכיתה

הילד מגיע לגן בתחילת השנה, לאחר שהשאיר את "כנפיו" בבית. הוא משאיר מאחוריו את בני הבית, את חפציו ומשחקיו, ואת השגרה היומית שהוא רגיל אליה, ועליו עתה להתרגל לסביבה חדשה, ...

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

הילד מגיע לגן בתחילת השנה, לאחר שהשאיר את "כנפיו" בבית. הוא משאיר מאחוריו את בני הבית, את חפציו ומשחקיו, ואת השגרה היומית שהוא רגיל אליה, ועליו עתה להתרגל לסביבה חדשה, במיוחד אם הוא עובר לגן חדש.
אבל הילדים יצמחו ויתפתחו בהדרגה אם נאפשר להם התנסויות מגוונות, ואם נתמוך בהם בתהליך בניית "כנפיים", קרי יכולות ומיומנויות חדשות, שתסייענה לו לעוף ולגלות. כך עושה הילדה בספר "שכחתי את כנפיי בבית". האופי שלה, המאופיין בשמחה ואהבת משחקים, בסיוע כנפי הפרפר, מביא אותה לקפוץ, להסתובב ולרוץ בטבע, עד שהיא חשה שהיא "כמעט מעופפת".
מה עשה אביה כדי להתחבר אליה ולהעשיר את החוויה שלה? הוא נשא אותה על כתפו, הסתובב, קפץ ורץ, כדי שהיא תוכל לראות את העולם מזוויות חדשות, ממרומי הכתפיים שלו.

פעילות מהנה!

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • - עקבי עם הילדים אחר ניסיונותיה של הילדה לעוף בלי הכנפיים שלה. מי סייע לה? האם היא תוכל באמת לעוף אם היא תרכיב כנפיים?
  • - שוחחי עם הילדים על ה"כנפיים". למי יש אותן? במה הן מסייעות לו?
  • - אולי תרצי לצאת עם הילדים לחצר לפעילות תנועה קבוצתית: הילדים ינופפו בידיהם, יושיטו אותם לצדדים וירוצו, יקפצו ויסתובבו במעגל. לאחר הפעילות, שוחחי עמם על תחושותיהם: מתי הם הרגישו כאילו הם עפים?
  • - שוחחי עם הילדים על מצבים בחייהם שבהם הם הרגישו כאילו הם עפים, למשל התנסות משמחת במיוחד, או רכיבה ברכבת הרים בלונה פארק. אפשר להתייחס בשיחה לביטוי שגור בערבית ספרותית ומדוברת: "עפתי משמחה".
  • - הילדים רגילים ליצורים דמיוניים רבים בעלי כנפיים, מסרטים מצוירים ומסיפורי עם. שוחחי עם הילדים על הדמויות הללו: מה מייחד אותם? אלו מהם הילדים הכי אוהבים?
  • - סדנת עיצוב כנפי שמחה! אפשר לארגן סדנה כזאת עם ההורים והילדים, ולתת להם חומרים שונים לצורך בניית הכנפיים, למשל קרטונים, נוצות גדולות, פיסות בד וחתיכות צמר גפן. עודדי את ההורים לשוחח עם ילדיהם על דברים שמעוררים אצלם שמחה בסביבה המשפחתית (למשל פעילות מהנה משותפת של בני המשפחה: טיול, משחק ועוד), ולכתוב זאת על צדה הפנימי של הכנף. ייתכן שההורים ירצו לעצב גם לעצמם כנפיים ולהשתתף עם הילדים בפעילות שתגרום להם להרגיש כאילו הם עפים.
  • - הטקסט עתיר פעלים המביעים תנועה ופעולות שהילד מסוגל לבצען לבד בבית וכאשר הוא משחק בחוץ. עודדי את הילדים לשוחח על הפעולות שהם ביצעו בעצמם בבוקר לפני בואם אל הגן ("התרחצתי", "התלבשתי", "הכנתי", הסתרקתי" וכו') והפעולות שהם מסוגלים לבצע כשהם משחקים בחצר ("קפצתי", "טיפסתי", "הסתובבתי", "מילאתי", וכו'). רשמי את הפעלים הללו על כרטיסים וחשבי על משחק מתאים או משחק תנועה שבו ייעשה שימוש בכרטיסים האלה. הילדים ייזכרו בכל הדברים שהם מסוגלים לבצע לבד, ויקבלו תחושה של יכולת.

المربّية العزيزة،

يأتي الطّفل إلى البستان في أوّل السّنة، وقد ترك "جناحيه" في البيت. ترك أفراد عائلته، وأغراضه وألعابه، وروتينه اليوميّ المألوف، وعليه أن يعتاد بيئة جديدة، خاصّة إذا كان الانتقال من الرّوضة إلى البستان مختلفًا تمامًا.

ولكنّه طفلٌ ينمو ويتعلّم باستمرارٍ إذا أتحنا له أن يجرّب، وساندناه في مسار بناء "أجنحة "- أي قدرات ومهارات جديدة- تساعده في التّحليق والاكتشاف. هكذا فعلت الطّفلة في كتاب "نسيت أجنحتي في البيت" حين اندفعت- بفطرتها المحبّة للّعب والفرح وبمساعدة جناحَيْ الفراشة- إلى القفز، والّدوران، والرّكض في الطّبيعة، حتّى شعرت أنّها "تكاد تطير".

وماذا فعل والدها حتّى يعمّق خبرتها السّابقة؟ حملها على كتفيه، ودار وقفز وركض، وأتاح لها أن ترى العالم هذه المرّة من زاوية أخرى: من فوق كتفيه.

 

نشاطًا ممتعًا!

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח