ספרים גנים > שני החברים

שני החברים

כתבה: כאות'ר סעיד

שני החברים שמחים לשחק ביחד, אך אז מגיע ילד שלישי, והיחסים בין שני החברים מתערערים. האם אפשר יהיה לשקם אותם? ספר על חוויה שכל ילד חווה בגן, הפותח פתח לשיחה עמם על כך שמותר ורצוי להתחלק בחברויות ולהרחיב את מעגל החברים.

פעילות בגן ובכיתה

מחנכת יקרה, לך יש תפקיד חשוב ביותר במתן תמיכה לילד, ביצירת הזדמנויות לפגישות מהנות בין הילדים, שמשמשות זרז לבניית חברויות, ובסיוע להם לרכוש מיומנויות שתקלנה על ...

פעילות בגן ובכיתה   

מחנכת יקרה,

הסיפור הזה מעניק הזדמנות לשוחח עם הילדים על מיומנויות יצירת חברויות ואופן השמירה עליהן. ילדים עוברים בהדרגה ממשחק לבד בגיל שלוש להשתתפות במשחקים עם ילדים אחרים, תוך גילוי התעניינות בהם, ובמיוחד בילדים החולקים עמו נטיות ושטחי התעניינות. עבור ילדים חבר הוא הילד שאותו הוא מחבב ושעמו הוא מעדיף לשחק. הילד זקוק לתמיכה של מבוגר כדי לשמר ולהעשיר מיומנויות של חברות.

מחנכת יקרה, לך יש תפקיד חשוב ביותר במתן תמיכה לילד, ביצירת הזדמנויות לפגישות מהנות בין הילדים, שמשמשות זרז לבניית חברויות, ובסיוע להם לרכוש מיומנויות שתקלנה על בניית חברויות, כגון הקשבה, שיתוף פעולה ודו-שיח.

קריאה ושיחה מהנות!

 

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • נשוחח
  • אודות שם הספר: נשוחח על משמעות המילה "חבר". נשאל את הילדים: האם יש לכם חברים? מה מאפיין אותם? מה אתם חשים בחברתם?
  • אודות העלילה: נעקוב אחר האיורים ונשוחח עם הילדים על האירועים לפי סדר התרחשותם.
  • אודות הרגשות: נעקוב אחר האיורים ונשוחח עם הילדים על רגשותיהם של צור וג'נוח כאשר הם מבלים ביחד, על רגשותיו של ג'נוח כאשר צור מתעניין בו, ועל רגשותיו בסוף הסיפור. נשאל את הילדים על רגשותיהם כשהם עם חברים ואיך הם מרגישים כאשר חבר משחק עם ילדים אחרים.
  • אודות יכולות: ג'נוח ניחן ביכולת מיוחדת לדוג דגים וצור ביכולת לרוץ מהר. נשאל את הילדים על הדברים שבהם הם מצטיינים ועל הדברים שבהם מצטיינים חבריהם.
  • אודות ניצחון והפסד: צור וג'נוח משחקים ביחד. לפעמים אחד מהם מנצח והשני מפסיד, ולעיתים ההיפך. נשאל את הילדים: מה אתם מרגישים כשאתם מנצחים? וכשאר אתם מפסידים? איך אתם מתנהגים אז?
  • אודות החברוּת: נשוחח עם הילדים על הדברים שאותם אנו אוהבים לעשות עם חברינו. נזכיר מצבים שבהם עזרנו לחברינו או שבהם הם עזרו לנו. מה הרגשנו באותו זמן?
  • נציג
  • הגן עשיר במצבים חברתיים ובניסיונות של הילדים לבנות חברויות. נבחר מצב שקרה בגן, למשל ריב בין ילדים או אי סילוק ילד מהחבורה שמשחקת. נאמץ תפקידים ונשחק אותם. נסייע לילדים להבין מה הילד מרגיש וכיצד יש להתנהג במצבים כאלה: מה נאמר ומה נעשה?
  • נחקור
  • גיבורי הסיפור שלנו הם דינוזאורים. מה יודעים הילדים עליהם? נשאל אותם: האם הם יצורים אגדיים או אמיתיים? יחד עמם נחפש מידע על הדינוזאורים, הסוגים שלהם והתכונות שלהם.
  • נשחק
  • משחקים רבים מוזכרים בספר, ביניהם: משחק צורות ודומינו. יחד עם הילדים נזכיר משחקים אחרים ונשחק אותם בגן.
  • "משחק הידידות". נבחר פרח, לב או גלויה עם תמונה יפה שלדעת הילדים מביעה רגש חביב. כל ילד בתורו יגיש אותו לאחד מחבריו ויזכיר תכונה שלו שאותה הוא אוהב: "הוא חבר שלי בגלל שהוא עושה כך וכך". המשחק הזה עוזר לכוון את הילדים לחשוב על ההיבטים החיוביים של החברוּת ולהפנים את הקריטריונים המסייעים לבניית חברויות, ובכך לחזק את האקלים החברתי החיובי.
  • נקים פינה לחגוג את קשרי החברות של הילדים בגן. נשים בה תמונות שלהם במצבים חיוביים שאותם נרצה לחזק, למשל: תמונת ילדים הבונים משהו ביחד בפינת הבנייה / תמונה של ילד העוזר לחברו בחצר / תמונה של ילדים המשוחחים בצורה רגועה ומכובדת. המחנכת תצלם את הילדים, תראה להם את התצלומים ותשוחח עמם על התמונות שהיא תציג. תערוכת התמונות בפינת החברויות תחזק ערכים חיוביים וסייע בהפנמתם אצל הילדים.
  • נעשיר את שפתנו
  • לשפת הספר יש מוסיקה מיוחדת, של פרוזה מחורזת. יחד עם הילדים נחפש את המילים החורזות. נשתף את הילדים בקריאה וניתן להם להשלים את מילות החרוזים. אפשר להשתמש בקישור חרוזים משעשעים של מאגר ההקלטות הארצי.
  • נעשיר את אוצר המילים של הילדים ונסביר להם את פירוש המילים: "ריצה", "לחש", "זינק". נציג אותן ונראה כיצד משתמשים בהן בחיי היומיום.
  • נהיה יצירתיים
  • איורי הספר משתמשים בשיטת ההדבק. נפתח סדנה אמנותית של גזירה, צביעה והדבקה. נכין, למשל, מסגרת לציור הדבק, או כרטיס ברכה, או כל מוצר אמנותי אחר. אפשר להיעזר בקישור טכניקות אמנותיות של מאגר ההקלטות הארצי.
  • נחפש במרשתת מאיירים אחרים וספרים אחרים שהופיעו בספריית "עששית", שבהם השתמשו בטכניקת ההדבק.
  • נוכל להכין תערוכה של יצירות הילדים בעקבות העבודה על הספר, או לעודד אותם להקדיש ציורים שלהם לחבריהם, ונשוחח עמם על מה שהם מרגישים בעניין הזה.

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח