ספרים גנים > עופי ציפור!

עופי ציפור!

מאת: נביחה ג'בארין / איורים: אסף סאפורי

يُوزّع في كانون الثّاني-شباط

על פי שיר עממי, השיר הזה מביא את הילד לעיירות וכפרים ערביים שונים, כולל שלו, כדי ללמוד עליהם.

פעילות בגן ובכיתה

מצפת ועד באר-שבע, מטוס הנייר לוקח את הילדים למסע שבו יעשו היכרות עם ערים וכפרים שבהם הם מתגוררים או שאליהם הם נוסעים עם המשפחה.

פעילות בגן ובכיתה   

עופי ציפור

מאת נביהה ג'בארין

 

מחנכת יקרה,

מצפת ועד באר-שבע, מטוס הנייר לוקח את הילדים למסע שבו יעשו היכרות עם ערים וכפרים שבהם הם מתגוררים או שאליהם הם נוסעים עם המשפחה.

כפי שאת יודעת, מעגל ההשתייכות המשפחה המצומצמת בבית. ככל שהילד מתפתח ויכולותיו גדלות, מתרחבים מעגלי ההשתייכות שלו  - אל הגן, השכונה והיישוב.

בדומה לנו, המבוגרים,  מקומות נקשרים בזיכרונו , בחוויותיו ווברגשותיו של הילד. הוא אוגר מראות, ריחות וקולות, במיוחד כאשר נוכחותו במקום נקשרת במישהו קרוב ומשמעותי ובחוויות רגשיות וחברתיות חשובות עבורו.

הספר עופי ציפור פותח בסיור ביישוב או ביישובים של ילדי הגן שלך, ומשם הוא ממשיך למקומות אחרים. זאת הזדמנות לקיים פעילות עם ילדי הגן והוריהם להכרת אתרי היישוב, תולדותיו וסיפורים אודותיו, חשיבותו בהקשר של חיי היומיום שלהם, וקשריהם עם האנשים המתגוררים שם עמם.

 

פעילות מהנה!

 

רעיונות לשילוב הספר בגן

  • המאיירת בחרה לייצג את רעיון הטיסה על ידי מטוס נייר מעשה ידי הילד, שלוקח אותו למסע בין כפרים וערים. לפני שקוראים את הספר ביחד, רצוי לשוחח עם הילדים על ציור הכריכה: איפה הציפור? לאן טס מטוס הנייר? אולי תרצי גם לשוחח עם הילדים על ציור הילדה שמריחה פרח כלנית שמזכיר לה משהו.
  • כדאי להתחיל ביישוב או היישובים שמהם באים ילדי הגן שלך. את יכולה לשתף את ההורים בפעילות מהנה על הספר. אפשר, למשל, להציע להורים לבקר עם ילדיהם באתרי היישוב (אתרים היסטוריים ותרבותיים, אתרי טבע) ולצלם אותם, וכן לבקר במקומות ביישוב האהובים על ילדם, ולצלם גם אותם. הבית הוא בוודאי אחד המקומות האהובים על הילד, או ביתו של קרוב משפחה. אחר כך תוכלי למיין את התמונות יחד עם הילדים לפי נושאים: אתרים היסטוריים, אתרי טבע, אתרים דתיים, ואתרים יומיומיים (השוק, הספרייה הציבורית, וכו'), ולשוחח עמם על המקומות שהם אוהבים ביותר.
  • אולי תוכלי לצאת עם הילדים לביקור במקומות מעניינים ביישוב. הביקור דורש הכנה: מה ניקח אתנו לטיול? מה אנו צריכים כדי לתכנן את המסלול בצורה הטובה ביותר? זאת הזדמנות להיעזר במפה, ולהתנסות בציור מפה. אל תשכחי שהילדים חשופים לשימוש ביישומי הכוונה שונים, כמו Waze ו-Google Earth, ולעיתים קרובות עוקבים אחר מסלול הנסיעה יחד עם ההורים.
  • כדי להוסיף להנאה ולתועלת מהטיול, תוכלי להכין "הפתעה" לילדים בכל אתר שבו תבקרו. ההפתעה יכולה להיות משחק שקשור למקום ויכול ללמד את הילד עליו, כמו "מצא את המטמון", סיפור מעניין על מקום שמישהו יספר, מתנה הקשורה לאתר, כגון מזון מיוחד או מוצר מסורתי, או מפגש עם אישיות ידועה הקשורה ליישוב, למשל פסל, אדריכל, אמן, סופר וכד'.
  • על מנת לסייע לילדים לזכור את המקומות שבהם ביקרו במהלך סיורם ביישוב, תוכלי להיעזר בהורים בבניית דגמים קטנים של האתרים וסידורם בחצר הגן על גבי מפה גדולה שתציירי על הקרקע. זו פעילות שתאפשר לך לדעת מה הילדים למדו במהלך הטיול ולאפשר להם לשתף את חוויותיהם האישיות באתרים הללו.
  • לכל יישוב יש סיפור המאפיין אותו. הסיפור יכול להיות קשור בשם היישוב (למשל השם "שפרעם", הקשור לסיפור הבראתו של עמר בן אלעאצ ממחלתו אחרי ששתה ממימי המקום), באישיות מפורסמת בת המקום, או במיקומו הגיאוגרפי. מהו הסיפור של היישוב שבו נמצא הגן שלך? אולי תרצי לספר לילדים ובנוסף - להקליט אותו ולבקש מהילדים שיציירו אותו, אולי בצורת ספר או הצגה.
  • עקבי עם הילדים אחר שאר היישובים המוזכרים בספר ועודדי אותם לספר מה הם יודעים עליהם מביקוריהם שם או ממה שהם שמעו מהוריהם או באמצעי התקשורת.
  • אלו יישובים אחרים שאינם נזכרים בספר אנו מכירים? אפשר לפתח שיחה עם הילדים בנושא הזה מכמה נקודות מוצא: היישוב שממנו בא אחד ההורים או הסבים, היישובים הסמוכים שאליהם נוסעים הילדים עם הוריהם כדי לעשות קניות וכו', או מקום המגורים של חברים ובני משפחה. יהיה מעניין להראות לילדים את מפת היישוב וללמד אותם היכן הוא נמצא והיכן נמצאים שאר היישובים שהם מכירים. זאת גם הזדמנות לעשות לילדים היכרות עם המגוון היפה של דתות ותרבויות המאפיין את ארצנו.
  • גילופי עץ זית, רקמה, כלי חרס מעוטרים וכלי נחושת הם חלק מהתעשיות המסורתיות הנפוצות בארצנו. לעיתים הן מאפיינות יישוב או אזור גיאוגרפי מסוים. כדאי לבקר עם הילדים במוזיאון לתעשיות מסורתיות קרוב לאזור מגוריכם, או לארגן תצוגה פשוטה של חפצים כאלה בגן, כדי לאפשר לילדים ולהוריהם להכיר את התעשיות המסורתיות הללו בצורה אינטראקטיבית.
  • יפה לסיים את הפעילות עם הילדים על הספר הזה בשירה בצוותא של השיר "עופי ציפור", בלחן העממי ובמילים שבספר. זה יכול גם להוות הזדמנות עבור לילדים להתאמן לראשונה בצעדי הדבקה.

רעיונות לשילוב הספר בגן

חוויות מהשטח